دانلود مقاله و تحقیق word با فرمت doc قابل ویرایش
افزودن به علاقه مندی ها

به اشتراک گذاری:

دانلود تحقیق رایگان مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت )

دانلود مقاله رایگان
  • خلاصه تحقیق رایگان مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت )

     تربیت در ایران باستان به سه منظور بوده است:
    ۱- خدمت به اجتماع.
    ۲- خدمت به خانواده و رفع مسئولیت از پدر و .
    ۳- بهبودی حال و برتری بر دیگران.
    بنابراین میتوان گفت که هدف اساسی همان تربیت دینی و اخلاقی است که به صورت انجام دادن وظایف خانوادگی و اجتماعی و پیشرفت شخصی تحقق می یابد. سازمان آموزش و پرورش در طی چندین هزار سال به یک حال نبوده است پس نمیتوان گفت که سازمان واحدی در این دوره وجود داشته است اما خانواده و آتشکده و آموزشگاههای دربار مراکز مهم تعلیم و تربیت در این دوره به شمار می آمده اند. در دورهی ساسانی دانشگاههایی نظیر جندی شاپور نیز بر این مراکز افزوده می شود. در دانشگاه جندی شاپور که در قرن سوم میلادی به دستور اردشیر بابکان تاسیس شد کتب علمی و ادبی را که از هند و یونان آورده بودند به پهلوی ترجمه کردند و پزشکانی را از یونان برای تدریس در این دانشگاه به کار گماشتند. این دانشگاه تا اواخر قرن سوم هجری وجود داشت و یکی از مراکز بزرگ علمی و فرهنگی آن روزگار بود. کودک تا پنج سالگی در خانواده و در میان زنان تربیت میشد و آموزش دینی و علوم و فنون در سن هفت تا پانزده سالگی که آن سن را تمیز عقلی می نامیدند انجام میگرفت. روش عمده آموزش و پرورش، شفاهی و حفظی و تلقینی بود و گاه نیز مطلوب نادرستی را به کودکان تلقین میکردند. به طور مثال به اطفال تلقین میشد که شاه به خواست خدا و موهبتی الهی بر تخت سلطنت نشسته و نمایندهی او بر روی زمین است و برحسب اراده ی او امور کشوری را سامان میدهد. بنابراین همگی باید چشم بر حکم و گوش بر فرمان او نهند و او را تا حد پرستش دوست بدارند. آموزش و پرورش که شمه ای از آن را بیان کردیم بیشک دارای محاسنی بود که از مهمترین آنها می توان ایجاد روحیه گذشت و سعه صدر و علاقه به علوم و فنون را نام برد و این دو جنبه سبب شد که مردم این سرزمین در دوره هایی از تاریخ، امپراطوری بزرگی را ایجاد و ارائه کنند و در پیشبرد دانش و هنر سهیم باشند. اما از سوی دیگر نظام تربیتی ایران باستان به ویژه در سالهای پیش از ظهور دین اسلام دارای عیب هایی بود که مهم تر از همه طبقاتی بودن آموزش و پرورش و ایجاد روح فرمانبرداری از قدرتمندان و پیروی کورکورانه از حاکمان را میتوان ذکر کرد. این نوع تعلیم و تربیت همراه با ستمگریها و تندرویهای حاکمان دورهی ساسانی، به سقوط این سلسله منجر شد و ایرانیان را برای پذیرش دین جدید آماده ساخت. (۸)
    تعلیم وتربیت در اسلام:
    تعلیم و تربیت اسلامی با نزول قرآن تولد یافت و پیامبر اسلام (ص) که پروردگار او را به نیکی تربیت کرده بود، و مربی آن شد. توالی این دو رویداد میمون و مبارک پرده از یک راز برمیدارد و آن اهمیت بسیار بالا یا کلیدی بودن دو عنصر برنامه و در مجموعه نظام تربیتی اسلامی است. این سخن هرگز به معنی سبک انگاشتن دیگر عناصر نیست بلکه دقیقا تأکید بر این نکته است که این دو یعنی برنامه و در حکم عود استوار این خیمه ی بلندند. ، نقش برگشت ناپذیر و غیر قابل انکاری در چرخه ی آموزش ایفا می کند، کانونی است که چرخه ی آموزشی بر محور آن می چرخد و قوام و دوام این چرخه به موقعیت و جایگاه بستگی دارد. به همین دلیل مقام رفیع وارزشمندی را به خود اختصاص داده است. از این رو در روایات و مستندات دینی ما، بر نقش و جایگاه وی به طور جدی تأکید شده و کار او را همانند نقش پیامبران و مصلحان الهی شمرده اند. مسلمانان بحثهای جستجوگرایانه ی خود را از قرآن که اولین و مهمترین سند مدون تعلیم و تربیت است آغاز کرده اند و همین منبع بود که دروازه های علوم و دانش را در معنی عام کلمه، که اعم از علوم شرعی و مذهبی و نیزدستاوردهای مادی و تجربی است به روی آنان گشود.
  • فهرست تحقیق رایگان مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت )

مقالات مرتبط

Cached 1395/05/05
دانلود مقاله تاریخچه تربیت معلم در آموزش و پرورش

دانلود مقاله تاریخچه تربیت معلم در آموزش و پرورش

  • تاریخ
  • ۲۳
  • توجه به آداب معلمی از دیرباز در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما جایگاه خاصی داشته است . لیکن تا آغاز حکومت مشروطه در ایران ، دولت مرکزی برای تأسیس مدرسه و تربیت معلم هیچگونه مسئولیتی برای خود قائل نبوده و هر مدرسه متولی مخصوص داشت که از محل درآمد موقوفات ...

دانلود مقاله اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه فارابی

دانلود مقاله اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه فارابی

  • روانپزشکی - روانشناسی - علوم تربیتی
  • ۲۸
  • تعلیم و تربیت دو وسیله مهم تربیت اند که در تعلیم به معنای یاد دادن و تربیت به معنای نمو دادن می باشد و این دو به هم نیازمند و هر یک به دیگری مربوط است.در تعلیم و تربیت اسلام:1- اساس آن قرآن و حدیث (رفتار و گفتار رسول خدا) و در کنار آن پرداخت زکات، ...

دانلود مقاله فلسفه تعلیم و تربیت

دانلود مقاله فلسفه تعلیم و تربیت

  • روانپزشکی - روانشناسی - علوم تربیتی
  • ۲۲
  • رشد کودکان از روزی که به دنیا می آیند تا زمانی که به درجه کمال می رسند از مراحل متوالی و به هم پیوسته ای می گذرد که می توان آنها را فصول مشخص تاریخ واحدی دانست . این رشد گرچه ظاهرا ترقی دائم و یکنواختی است اما در واقع کند و تند می شود و دوره هایی ...

دانلود تحقیق تعلیم و تربیت کودکان

دانلود تحقیق تعلیم و تربیت کودکان

  • روانپزشکی - روانشناسی - علوم تربیتی
  • ۱۰
  • آموزشهای پیش دبستانی ، بازی محورند . به عبارت دیگر ، روش آموزشی، مبتنی بر انجام بازیهای مختلف و فعالیتهای آزاد است . تمایل ذاتی کودکان برای به نمایش گذاشتن جنبه های درونی خود و شناخت دنیای اطراف ، بازی نام دارد . بازی ، وسیله ای برای درک درون کودک ...

دانلود تحقیق نقش محبت و مهرورزی در تعلیم و تربیت

دانلود تحقیق نقش محبت و مهرورزی در تعلیم و تربیت

  • روانپزشکی - روانشناسی - علوم تربیتی
  • ۱۳
  • محبت در پرورش جان کودک مانند غذا برای پرورش جسم ضروری و لازم است اهمیت و ارزش کنترل صحیح در کم و کیف محبت و طرز اعمال آن کمتر از اصل محبت نیست همانطوری که خودداری از غذا عوارضی در بدن می‌گذارد خودداری از محبت و منحرف کننده هم اثر شومی در روان کودک ...

دانلود تحقیق تعلیم و تربیت کودکان ( اصول و مبانی آموزش و پرورش )

دانلود تحقیق تعلیم و تربیت کودکان ( اصول و مبانی آموزش و پرورش )

  • روانپزشکی - روانشناسی - علوم تربیتی
  • ۷
  • اصل فعالیت : اولین و مهمترین اصل در تعلیم و تربیت، اصل فعالیت است. دانش آموز ، باید در تمام مراحل یادگیری فعال باشد و هیچگاه منفعل و منزوی باقی نماند. بلکه در تمام زمینه ها مشارکت فعال داشته باشد تا موجب یادگیری بیشتر او گردد . بنابراین ، اصل فعالیت ...

دانلود تحقیق جایگاه آموزش و پرورش ( تعلیم و تربیت )

دانلود تحقیق جایگاه آموزش و پرورش ( تعلیم و تربیت )

  • روانپزشکی - روانشناسی - علوم تربیتی
  • ۹
  • تعلیم و تربیت یکی از اساسیترین فعالیتهایی است که در طی یک فرایند نسل اول می‌کوشد تا قدرت آگاهی نسل بعد از خود را در همهٔ زمینه‌ها پرورش داده و آنها را برای برخورد با مسائل گوناگون آماده سازد. تعلیم و تربیت به مثابهٔ جریانی است که باید در کنار آموزش ...

دانلود تحقیق نظر شخصیت ها درباره ی تعلیم و تربیت و انتخاب معلم

دانلود تحقیق نظر شخصیت ها درباره ی تعلیم و تربیت و انتخاب معلم

  • روانپزشکی - روانشناسی - علوم تربیتی
  • ۶
  • استاد جلاالدین همایی : معلم، یعنی کسی که برای معلمی خلق شده و شایستگی این شغل مقدس و لیاقت این مقام و منزلت عالی را داشته باشد، بسیار گرانبها و عزیزالوجود است.چنین نیست که هر کس ایامی چند درس خواند و خط و سوادی به هم رسانید، یا دست بالا به مقام ...

دانلود مقاله رایگان درباره ی تعلیم و تربیت و انتخاب معلم

دانلود مقاله رایگان درباره ی تعلیم و تربیت و انتخاب معلم

  • روانپزشکی - روانشناسی - علوم تربیتی
  • ۴
  • نظر شخصیت هادرباره ی تعلیم و تربیت و انتخاب معلماستاد جلاالدین همایی : معلم، یعنی کسی که برای معلمی خلق شده و شایستگی این شغل مقدس و لیاقت این مقام و منزلت عالی را داشته باشد، بسیار گرانبها و عزیزالوجود است.چنین نیست که هر کس ایامی چند درس خواند و ...

PaperDoc.ir پیپرداک
Paperdocir@
27 23 800 0938

Follow Us On:

پرداخت نهایی
عنوان مقاله
محصول به سبد خرید اضافه شد.