دانلود مقاله و تحقیق word با فرمت doc قابل ویرایش
افزودن به علاقه مندی ها

به اشتراک گذاری:

دانلود مقاله آموزش معماری

دانلود
  • خلاصه مقاله آموزش معماری

    پیشنهاد طرح تحقیق

    مقدمه:

    ادامه تحصیل در جامعه ای که مقدمه ای بر بیان مساله بخش عمده ای از جمعیت آن را افراد زیر 25سال تشکیل می دهد، اهمیتی حیاتی و سرنوشت ساز دارد. اما اینکه تحصیل در نظام دانشگاهی موجود تا چه اندازه فرد را برای زندگی شخصی و
    حرفه ای و اجتماعی آماده می کند؟ آیا کیفیت آموزش در رشته های گوناگون و مقاطع مختلف دانشگاهی مناسب است؟

     

    بیان مسئله:

    آموزش معماری یکی از مهم ترین مباحث در زمینه معماری امروز در ایران به شمار می آید. زیرا در دوره ای هستیم که مسائل و امکانات بسیار متنوعی در زمینه معماری مطرح شده است که در بسیاری از عرصه ها در عمل آن ها مواجه هستیم بدون آن که اهداف و برنامه های آگاهانه و اندیشه شده ای درباره آن ها داشته باشیم.

    اینکه معمار امروزی از کجا شروع می کند؟ چگونه وارد رشته معماری می شود و در چه محیطی پرورش می یابد؟ چه مسیری را طی می کند و نقش آموزش در این میان به چه میزان است؟ آیا محتوای دروس معماری، شیوه تدریس آنها که با خلق و خو و خصوصیات خاص رشته معماری متناسب است؟ و سئوالات دیگری که در این زمینه به ذهن متبادر می شود. مسائلی است که قرار است به بحث در مورد آن بپردازیم؟

    1

     

     

    اگر به تاریخ معاصر آموزش دانشگاهی ایران رجوع کنیم، از سال 1357به بعد پس از انقلاب اسلامی که تحولات سریع و همه جانبه و فراگیر سرتاسر جامعه را پوشاند می بینیم که معماری هم از این موضوع جدا نبوده است،شمار مدارس مراکز فنی حرفه ای و دانشکده های معماری، در دهه های اخیر افزایش چشمگیر و ناباورانه ای داشته است و در هر کدام از آنها صدها دانش جو و دانش آموز دوره آموزشی را طی می کنند، در حالی که شاید بدون اغراق بتوان اظهار داشت که در بسیاری آنها باعث و بررسی کافی درباره اهداف و روش های آموزشی صورت نگرفته و فعالیت های آموزشی به طور کوتاه مدت به پیش رانده می شوند، بدون آنکه درباره نتایج و پی آمدهای آن بررسی و اندیشه کافی صورت گرفته باشد.

    مدارس، هنرستان و دانشکده های قدیمی تر نیز همچنان به راه خود ادامه می دهند، بدون آن که ثمره و بازده روش های آموزشی خود را در مسیری که طی کرده اند، به طور اساسی مورد ارزیابی قرار دهند.

    به دلیل اهمیت و حساسیت آموزش معماری نسبت به برخی از دیگر تخصص ها در این رشته نمی توان به سادگی مانند رشته های علوم طبیعی یا رشته های فنی و مهندسی نسبت به انتقال دانش و تجربیات حرفه ای اقدام کرد، زیرا از یک سر اهداف مسئولان و برنامه ریزی های هر واحد آموزشی و از سوی دیگر آگاهی  کارایی رشته آموزشی نسب به اهداف علمی و آموزشی بسیار اهمیت دارد. در یک نگاه اجمالی می توان برخی مباحث بنیادی آموزش معماری در ایران را به چند گروه به شرح زیر نام برد:

    اهداف و گرایش 2- روش ها و برنامه ها 3- محتوا و اطلاعات پایه         4- پژوهش 5- مدیرآموزشی و پژوهشی 6- اساتید و مدرسان                7- دانشجویان و دانش آموزان 8- فضا و امکانات آموزشی 9- ارتباط آموزش معماری با نیازهای اجتماعی 10- کارفرمایان و مردم.

    آموزش دروس نظری در مدارس معماری هنوز به طور عمده با تکیه بر حاظه صورت می گیرد و تنها در موارد خاص و اندک به صورت نقادانه و محققانه به مباحث و موضوع های آموزشی توجه می شود. ما نتوانسته ایم روش های اندیشه ورزانه، پژوهشگرانه و خلاقانه را به کار بریم و ذهن دانشجویان را به صورت خلاق بارور کنیم متاسفانه پژوهش به صورت واقعی و محتوا هنز جای مناسبی در نظام آموزشی نیافته است.

    مدیریت آموزشی از موضوع های بسیار مهمی است که تاثیر قابل ملاحظه ای بر روند فعالیت های آموزشی و پژوهشی یک مرکز آموزش معماری در صورتی که مدیریتی علمی، آگاه و توانا در یک مرکز آموزشی وجود داشته باشد، با اجرای روش های مناسب مکان توسعه و پیشرفت دارد و آموزشی در هر شرایطی به طور نسبی وجود دارد.

    حضور مدرسان و اساتید پویا علاقمند و مجرب و استفاده درست از علم آنان، از ارکان مهم و نظام آموزشی است. روابط صحیح آموزشی انتخاب درست افراد، امکان ارتقاء افراد و توجه به کیفیت فعالیت آموزشی و پژوهشی و نیز نیازها و مسائل آنان و حاکم بودن ضوابط علمی و کاری به جای روابط غیر علمی، از مواردی است که تاثیر مهمی در نظام آموزش دارد. مسائل متعددی در این زمینه در ایران وجود دارد که باید امیدوار بود به تدریج به راه حل های مناسب برای حل آنها دست یافت.

    دانش آموزان و دانشجویان از دیگر ارکان مهم نظام آموزشی هستند که توجه به خواسته های آنان و فراهم آوردن امکانات لازم برای آنان مهم ترین هدف یک برنامه آموزشی است در نحوه انتخاب دانش جویان معماری نیز مشکلات فراوانی وجود دارد که از مهم ترین آنها توجه نداشتن توانایی ها و علاقمندی های هنری داوطلبان در کنکور است که این نکته برای برخی از آنان دشواریهایی پدید می آورد که پیش بینی های لازم برای رفع آنها صورت نگرفته است.

    دو موضوع آخر شامل فضا و امکانات آموزشی و نیز ارتباط آموزش معماری با نیازها و خواسته های کنونی و آتی از نکاتی هستند که در بسیاری از مراکز آموزشی به شکل مطلوب مورد توجه و بررسی قرار نگرفته اند و به ویژه موضوع ارتباط آموزش معماری با نیازها و خواسته های جامعه نکته مهمی است که آثار بی توجهی به آن در صحنه های اجرایی و نیز در مراکز حرفه ای قابل مشاهده است.

    بعد از بحث و بررسی پیرامون مشکلات و مسائل موجود، مشکل اصلی را می توان جستجو کرد. یعنی در سیستم آموزشی مقطع هنرستان و ادامه این مشکل که به دانشگاه کشیده خواهد شد و علت اصلی ضعف در دانشجویان معماری امروز و معماران فردا خواهد بود.

     

    هدف، ضرورت تحقیق و عنوان پروژه:

    نخستین آموزگار معمار فای پیرامون اوست. ادب آموختن به شیوه لقمان همیشه شیرین نیست!

    امروزه که جامعه با بسیاری ناسازگاریها در زمینه علمی و آموزشی مواجه است و انعکاسات آن در گسترده ترین شعاع ممکن ذهن و جسم شهروندان را متاثر ساخته، ضروریت قابلیت شناخت آموزش و درک هر یک از علوم را در خود بپردازند.

    با توجه به چالشهای موجود جامعه و فضاهای آموزشی معماران و امکانات آتی ها و اینکه دانشکده ها و دیگر مراکز آموزش معماری مثل هنرستان ها نتوانسته اند این را به سرانجام برسانند، و نیز قبول این موضوع که بعضی حرکت های جدید (اعم از فضاهای آموزشی خصوصی) می توانند نایج مثبتی را به همراه داشته باشند یکی از مهمترین مکان ها برای ایجاد اینگونه دگرگونی ها، فضاهای آموزشی معماری است.

    زیرا ایجاد تغییر در زیربناهای اجتماعی و نمادهای رسمی آن نظیر نهادهای اقتصادی، سیاسی، علمی، حرفه ای و حتی فرهنگ نمادی (اقلام آموزش و پرورش) بسیار آسانتر از دگرگون کردن فرهنگ مردم و نظام ترجیحات حسی آنان است.

    بنابراین پیشنهاد می شود مقطعی مابین آموزش معماری در نظام آموزش و پرورش کشور یعنی هنرستان ها و ادامه آن در همان آموزش در دانشکده های معماری است، برنامه ریزی و طراحی شود.

    در واقع پروژه مورد نظر که با نام آموزشکده معماری شناخته می شود، فاصله و خلا بین دو مقطع آموزشی هنرستان ها و دانشکده معماری دایر خواهد کرد. کسانی که در این مرکز مشغول به تحصیل می شوند، بعد از گذراندن یک دوره 2 الی 5/2ساله می تواند ا ادامه تحصیل داده و در مقاطع بالاتر در دانشکده ها و سایر مراکز آموزشی به تحصیل در رشته  زمینه خاص مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوند. و یا بعد از پایان دوره در آموزشکده معماری از آنجا که در این مکان به مساله مهارت حرفه ای و اجتماعی دانش آموزان توجه خاصی مبذول شده، به راحتی می توانند جذب بازار کار شوند.

    به طور خلاصه می توان موضوع پروژه یعنی آموزشکده معماری را گرایش های خاصی از معماری مقدمه ای بر تحول در بالاتر دانست.

    مثلا معماری معماری منتظر، مدیریت و ساختمان و ...

    این پروژه سعی دارد در بخش آموزشی به یک برنامه پیشنهادی برسد و هم در بخش فضای آموزشی، طراحی آموزشکده معماری انجام دهد.

     

    مبانی نظری عام طرح

    مدرسه یعنی خانه دوم دانش آموز، آموزشکده یا مدرسه معماری نیز، خانه دوم شاگرد معماری است، به همین دلیل، باید فضایی مشابه با خصلتهای خانه را به همراه داشته باشد.

    با عنایت به اینکه هدف اصلی آموزش معماری، پرورش ذهن خلاق دانشجویان می باشد. لذا محیط آموزشی و برنامه آن (هر دو با هم) باید مکانی مناسب را به وجود آورند.

    بنابراین این پروژه، سعی دارد در یک بخش به رابطه بین مدرسه (عام) و مدرسه معماری یا آموزشکده معماری (خاص) و فرهنگ حاکم بر آن بپردازد. مفهوم واقعی مدرسه معماری فضایی است که حس تعلق خاطر و آرامش را کاملا القا کند و ساختمانها می توانند این رابطه را تقویت کنند. یعنی تلاش برای ایجاد فضایی صمیمی، خاطره انگیز، آشنا و متواضع. خلق فضاهایی فعال و با روح که هر کدام به نحو بسیار عالی، تعریف شده باشند و در دانشجویان شور و نشاط و سرزندگی را ایجاد کنند. (تلاش در نگاهی دوباره به فضاهای آموزشی موجود).

    و در بخش دیگر این مدرسه سعی دارد تا در حوزه طراحی معماری (به عنوان زمینه اصلی) و حوزه های وابسته سرآمد شود. (برنامه آموزشی پیشنهادی) و به این منظور، تلاش در دوباره زنده کردن سیستم آتلیه ای به عنوان ستون فقرات آموزش معماری را از اهداف اصلی خود قرار داده است و به نظام آموزشی سلسله مراتبی در برنامه ریزی نیز (که از دیرباز و در شیوه سنتی ما نیز وجود داشته) توجه می کند

    چکیده (خلاصه)پروژه:

    در این پروژه به کمک نقد و بررسی همه جانبه آموزش معماری در دانشکده ها و هنرستان ها و بانگاهی به حرکتهای جدیدی که در زمینه آموزش معماری صورت گرفته است و با تحلیل و بررسی فضاهای آموزشی معماری در کشور و مقایسه آنها با نمونه ها مشابه خارجی، سعی بر آن است که تا کاستیها و کمبودها را شناسایی نموده و نقطه های قوت را ارج نهیم تا گامی مثبت و سازنده در این مقوله برداشته شود و نقطه ای آغاز باشد برای حرکتهای بعدی.

    به این منظور، فرایند طراحی در چهار گام proposal (پیشنهاد طرح تحقیق)، شناخت، تحلیل و طراحی، انجام می پذیرد.

    به کمک گام شناخت، نسبت به آموزش معماری و تاریخچه آن در دنیا و ایران و نیز وسعت آن، آشنایی لازم را پیدا خواهیم کرد. در گام تحلیل، به کمک جمع بندیهایی که در بخش قبلی، در پایان هر فصل انجام شده، نتیجه گیری نموده و با پردازش اطلاعات و طرح سئوالات اصلی، چارچوبه کلی پروژه و مبانی طراحی معماری آن، مشخص خواهد شد. در نهایت در گام آخر که طراحی خواهد بود، با طرح ایده اصلی و با عنایت به دو گام قبل، به طراحی نهایی پروژه و برش ها و دیتایلهای مربوطه می پردازیم.

     

  • فهرست مقاله آموزش معماری

مقالات مرتبط

دانلود پروژه معماری

دانلود پروژه معماری

  • عمران - معماری - شهرسازی
  • ۱۳۹
  • مسلمات و معتقدات ما شکننده و ناپایدار است خود در دامن هرمنوتیک مدرسه ای به نام دکانستراکسیون پدید آورد. در هرمنوتیک ما دریافته بودیم که هیچ تفسیر نهایی وجود ندارد چه افق های مبتنی بر سنت که فهم را امکان پذیر می سازد در مواجهه با موضوع شناخت همواره ...

دانلود ‫پروژه معماری کامپیوتر - RAM

دانلود ‫پروژه معماری کامپیوتر - RAM

  • کامپیوتر - IT
  • ۲۳
  • حافظه(RAM(Random Access Memory شناخته ترین نوع حافظه در دنیای کامپیوتر است . روش دستیابی به این نوع از حافظه ها تصادفی است . چون می توان به هر سلول حافظه مستقیما دستیابی پیدا کرد . در مقابل حافظه های RAM ، حافظه های(SAM(Serial Access Memory وجود ...

دانلود ‫پروژه تحقیق و بینش عناصر معماری

دانلود ‫پروژه تحقیق و بینش عناصر معماری

  • عمران - معماری - شهرسازی
  • ۱۲
  • اندیشه معماری: ابتدا می خواهم کلمه اندیشه را تعریف و توصیف کنم: تفکر اولین جرقه ذهن برای انجام کاری یا خلق اثری است. تفکر به طور کلی انواع گوناگونی دارد که هر تفکری در آخر به هدفی و به مقصود انگیزه ای انجام می شود. یک اصل کلی قبل از هر تفکری وجود ...

دانلود تحقیق معماری و طراحی سنگ فرش و

دانلود تحقیق معماری و طراحی سنگ فرش و

  • عمران - معماری - شهرسازی
  • ۲۲
  • مقدمه این تحقیق را برای درس دکتر لقایی انجام دادم و یک نونه کامل با عکس وانواع چیدمان سنگفرش با بروشور و... دست ایشونه . دانشجویان ایشان سعی کنند زمان استفاده از مطلب موارد فوق را در نظر بگیرند و کل مطلب را بدون تغیر و و زحمت بله اسم خودشان تحویل ...

دانلود مقاله معماری کشور مصر

دانلود مقاله معماری کشور مصر

  • جغرافیا - زمین شناسی - شهرشناسی - جهانگردی
  • ۲۲
  • مقدمه:طی سالیان درازی که از ساختمان هرم بزرگ گیزا می گذرد، این بنای باشکوه بارها و بارها مورد بازدید بزرگان، زورمندان تاریخ، اعم از خلفا، پادشاهان، فرمانروایان و سرداران قرار گرفته است. در این راستا برخی با صدور فرمان تخریب و نابودی هرم و پاره ای ...

دانلود مقاله نگاهی تطبیقی به عنصر ستون در معماری هخامنشی و یونان و مصر

دانلود مقاله نگاهی تطبیقی به عنصر ستون در معماری هخامنشی و یونان و مصر

  • عمران - معماری - شهرسازی
  • ۱۹
  • در ناحیه جنوبی ایران و در شمال خلیج فارس، ایالتی واقع شده بود که در روزگار باستان ”پارس“ نامیده می‌شد، که از آغاز دوره اسلامی مرکز آن شهر شیراز بوده است. در این منطقه از ایران سلسله‌ای به نام هخامنشیان به قدرت رسیدند توانستند سالها بر بخش بسیار مهمی ...

دانلود مقاله گنبد در معماری ایران

دانلود مقاله گنبد در معماری ایران

  • عمران - معماری - شهرسازی
  • ۵۹
  • پوشش گنبد در ایران پییشنه ای دیرینه دارد . کمبود چوبهای استوار و کشیده که در حقیقت عنصر اصلی پوشش تخت است ، سبب شده است که پوشش سغ sagh و گنبد روایی پیدا کند و بخصوص در دهانه های وسیع ترجای پوشش تحت را بگیرد . قدیمیترین شکل های منحنی در پوشش زیرین ...

دانلود مقاله معماری هخامنشی

دانلود مقاله معماری هخامنشی

  • عمران - معماری - شهرسازی
  • ۶۰
  • یکی از ویژگیهای ایرانیان کهن و هنرمندان آنها باور به تقلید درست بوده که آن را بهتر از نوآوری بد میدانستند. تقلید یا برداشتی که منطق داشته باشد و با شرایط زندگی سازگار باشد. آریایی ها چون مردمی کشاورز بودند ودر سرزمینی آباد و خرم زیسته بودند خویی ...

دانلود مقاله تاثیر مغولان بر تاریخ هنر اسلامی و اصول بکار رفته در هنر معماری ایران

دانلود مقاله تاثیر مغولان بر تاریخ هنر اسلامی و اصول بکار رفته در هنر معماری ایران

  • تاریخ
  • ۳۰
  • مقدمهذوق سلیم، سلیقه لطیف، احساس خلاق، ادراک فعال، روح حساس، و عاطفه بارور را اگر به همراه زیبایی و زیباشناسی ذاتی در یک جمله خلاصه کنیم، جامع و مانعی می‌شود از هنر غنی و مجرد ایرانی، این تعریف شاید در نزد برخی از کارشناسان راه خلاف واقع وغلو را ...

دانلود مقاله تاریخ معماری

دانلود مقاله تاریخ معماری

  • تاریخ
  • ۶۰
  • تعریف معماریبروس السوپ صاحبنظر در مورد معماری و تاریخ آن به بیان تعریف ساده‎ای از معماری می‎پردازد:معماری عبارت است از بنایی که معنا و محتوا داشته باشد او معتقد است معماری به نوعی از سازندگی اطلاق می‎شود که مردم بوسیله آن به هویت خود پی می‎برند و به ...

PaperDoc.ir پیپرداک
Paperdocir@
27 23 800 0938

Follow Us On:

پرداخت نهایی
عنوان مقاله
محصول به سبد خرید اضافه شد.